blog

Hva er egentlig ghostwriting, og hvordan kan en ghostwriter hjelpe deg?

Skrevet av Silje Føyen | Jan 26, 2025 11:42:32 AM

Visste du at det å få hjelp av en ghostwriter til å lage innhold – enten det er sosiale medier, artikler eller bøker – er mye vanligere enn du tror?

La meg fortelle litt om hvordan en ghostwriter kan være en verdifull ressurs for deg, og hvordan samarbeidet med en ghostwriter kan hjelpe deg.

Etter å ha jobbet fulltid som ghostwriter for alt fra CEO’ er, ingeniører, cybersecurity eksperter og andre fagfolk, til markedsavdelinger i forskjellige virksomheter de siste fire årene, har jeg fått mange perspektiver, gode erfaringer og innsikt i meninger og fordommer rundt det å være ghostwriter. Det å få hjelp av en ghostwriter til å lage strategier og skrive i sosiale medier, forfatte artikler eller til og med bøker, er vanligere enn du kanskje er klar over.

Hva er en ghostwriter?

Når jeg sier ghostwriter, mener jeg en som skriver tekster på vegne av andre. Det kan være en journalist, en tekstforfatter, en forfatter eller annen person som mestrer skriving som håndverk og som har innsikt ikke bare i selve språket, men også det å forme budskap og snakke til et spesifikt publikum. Jeg bruker det engelske uttrykket fordi vi ikke helt har noen norsk ekvivalent. Ordet skyggeforfatter er brukt, men er ikke et etablert uttrykk. “Tekstforfatter” dekker heller ikke helt den samme betydningen. 

Hvem bruker ghostwritere? 

Det kan være hvem som helst, for eksempel:

  1. Entreprenører: som ønsker å etablere seg som eksperter i sin bransje gjennom artikler, blogginnlegg eller whitepapers.
  2. Ledere: som vil dele innsikt og erfaringer uten å bruke all tid på skriving.
  3. Fagfolk: som bygger en personlig merkevare på plattformer som LinkedIn.

Eksempel:
En mellomleder i et teknologiselskap kan bruke en ghostwriter til å skrive artikler for å posisjonere seg som tankeleder innen digital transformasjon. Dette krever ikke nødvendigvis store ressurser – det handler om å finne en ghostwriter som forstår behovet, som kan sette seg inn i fagfeltet, og som kan hjelpe til med å bygge synlighet og troverdighet.

Hva kan en ghostwriter skrive? 

Det vanligste å tenke på når noen sier ghostwriter, er bøker ført i andres penn, og dette er mye vanligere enn du kanskje er klar over. Kjente og populære forfattere som Ian Flemming (James Bond) og Alexandre Dumas (Greven av Monte Cristo og De tre musketerene) brukte ghostwritere i skriveprosessen sin. Mer kjent er det kanskje at politikere og de kongelige har taleskrivere som sørger for velpolert og gjennomtenkt kommunikasjon. Litt mindre kjent er det at ghostwritere skriver SoMe poster, artikler og nyhetsbrev for CEOer og tankeledere. 

La oss se nærmere på tre konkrete måter en ghostwriter kan hjelpe deg på:

  1. Ved å gjøre ideene dine klare og overbevisende.
  2. Ved å frigjøre tiden din så du kan bruke den til det du er best på. 
  3. Ved å bygge en sterk og autentisk personlig merkevare.

"Gjør ideene dine klare og overbevisende."

Har du tenkt på at du i egenskap av å være menneske i verden er en person med et unikt perspektiv på din bransje og ditt fagfelt? Det er fort gjort å kimse av kunnskapen man sitter med, og lett å være så inne i sitt eget fagfelt at man bare regner med at alle andre kan det samme som en selv, og har den samme forståelsen. Et godt eksempel på dette, er legen som snakker latinske ord og uttrykk under samtalen på legekontoret, fordi han/hun har “glemt” at vi vanlige dødelige ikke snakker det samme språket. Dette er en av tingene en ghostwriter kan hjelpe deg med; å snakke et språk som leserne dine forstår.

Jeg mener at du sitter med erfaringer og innsikt som er verdt å dele med andre. Bare fordi du er deg, og fordi ditt perspektiv er ulikt alle andres perspektiv. 

“Skriving er å oppdage hva du ikke vet at du vet.” – William Butler Yeats

Dette sitatet av Yeats sier noe om at det å skrive også handler om å bli klarere i tankene, og bevisst på det ubevisste. Når du ser tankene dine satt ned på papir, blir tankene konkrete, og du kan forme dem videre, slik at de blir tydelige også for en leser. 

En ghostwriter er på en måte en profesjonell formidler av tankene dine. Ved å lytte til deg og forstå essensen av hva du ønsker å si, forvandler ghostwriteren råmaterialet ditt til et krystallklart budskap som engasjerer og inspirerer. Dette inkluderer alt fra å lage en klar struktur til å bruke et språk som resonnerer med målgruppen din.

Hvordan det hjelper deg:

Når ideene dine er strukturert og tydelige, blir kommunikasjonen din mer effektiv og målrettet. Spisset kommunikasjon gjør at leseren lettere forstår og relaterer til det du deler. Ghostwriteren hjelper deg å finpusse formuleringene dine, og får tekstene dine skrevet så de treffer dem du ønsker å nå med budskapet ditt.

Eksempel:
Du ønsker å dele innsikt om for eksempel bærekraftige forretningsmodeller, men sliter med å finne den riktige balansen mellom detaljrikdom og tydelighet. Ghostwriteren hjelper deg å filtrere og strukturere budskapet, slik at det både er lettfattelig og dyptgående.

"Frigjør tid så du kan fokusere på det du gjør best"

En ghostwriter gir deg muligheten til å delegere de tidkrevende oppgavene som er knyttet til innholdsskaping. Det handler ikke bare om selve skrivingen:, I det “å skrive” ligger det mange flere oppgaver, som dyp faglig innsikt og evne til å gjøre research for å virkelig kunne formidle komplekse ideer og fagområder og evne til å gjøre det kompliserte eller komplekse, enkelt, strategisk planlegging av kommunikasjon, og forståelse av målgrupper og personas. Det du får, er en som bidrar med sin ekspertise og sitt fagområde, og som holder fast i skriveoppgavene dine, slik at du kan holde fokuset ditt der det er viktigst. 

Dette betyr at du fortsatt har full kontroll over ideene dine og budskapet ditt, mens ghostwriteren tar seg av alt som handler om skrivearbeidet.

Hvordan det hjelper deg:

Enten det handler om å lede teamet ditt, utvikle nye produkter eller bygge relasjoner, kan du være trygg på at innholdet ditt blir profesjonelt og regelmessig produsert i bakgrunnen. 

Eksempel:
Tenk deg at du har en travel uke med kundemøter og en viktig presentasjon, men du ønsker samtidig å holde LinkedIn-profilen din aktiv. Ghostwriteren din lager engasjerende innlegg som reflekterer stemmen din og holder publikum interessert, uten at du trenger å bruke verdifull tid på skriving eller strategisk arbeid rundt budskap og planlegging av jevnlig publisering.

"Bygg en sterk og autentisk digital merkevare"

Din personlige merkevare er mye mer enn logoen din eller produktet ditt – det handler om hvordan du oppfattes i markedet. En stor del av denne oppfatningen bygger du gjennom den digitale tilstedeværelsen din, enten du er bevisst på det eller ikke. Alt fra profilen på hjemmesidene til virksomheten du jobber i, til LinkedIn profilen din, artiklene du skriver og annet materiale som finnes om deg og av deg digitalt, er med på å bygge et helhetsinntrykk som kollegaer, andre arbeidsgivere, og kunder vil fange opp. Du kan la dette inntrykket være litt tilfeldig, eller du kan velge å styre det gjennom å lage en tydelig plan for måten du kommuniserer på digitalt, språket du bruker, og temaene du snakker om. En ghostwriter hjelper deg med å analysere og bygge den digitale tilstedeværelsen din, styrker den personlige merkevaren din og gir deg en tydelig stemme. 

Sammen skaper du og ghostwriteren din en helhetlig og konsekvent kommunikasjon som bygger tillit og troverdighet. Ghostwriteren sørger for at alle innlegg, artikler og innlegg på sosiale medier føles ekte og personlige, samtidig som de forsterker dine kjernebudskap.

Hvordan det hjelper deg:

En sterk og autentisk merkevare gjør deg mer synlig og relevant i fagfeltet ditt. Når publikum opplever at innholdet ditt er gjennomført og troverdig, bygger du tillit som kan føre til nye muligheter, samarbeid og kunder.

Eksempel:
Hvis du ønsker å bli kjent som for eksempel en tankeleder innen innovasjon, hjelper ghostwriteren deg med å utvikle artikler, SoMe poster og annet digitalt innhold som gjenspeiler dette.

Ghostwriteren hjelper deg altså med å spare tid, øke innflytelsen din og få mer ut av ideene dine – uten å gå på kompromiss med hvem du er eller hva du står for.