blog

Tre misforståelser som ødelegger for deg i samarbeidet med en ghostwriter

Skrevet av Silje Føyen | Jan 27, 2025 6:09:53 PM

Misforståelsene og mytene rundt ghostwriting er mange, og hvis du ikke er bevisst på dem, kan de i verste fall ødelegge samarbeidet mellom deg og ghostwriteren din. Negative tilbakemeldinger, anklager om at det å bruke en ghostwriter er "juks" og andre fordommer kan bli stående i veien for deg.

Hvorfor er det viktig å bevisstgjøre misforståelsene om ghostwriting?

Gjennom arbeidet mitt de siste årene, har jeg møtt mange innsigelser, motforestillinger og misforståelser knyttet til ghostwriting. Jeg synes det viktig å få disse mytene opp i bevisstheten, slik at de ikke hindrer deg, eller blir liggende som noe som motarbeider deg. Bærer du på disse mytene ubevisst, kan de lage snublesteiner i samarbeidet mellom deg og den som skal skrive for deg. Dette kan føre til unødvendig friksjon, uten at du vet hvor det kommer fra, eller hva som skjer.

Hvis du for eksempel langt inne har en følelse av at det å få hjelp av en ghostwriter er å jukse, så vil dette kunne virke  negativt inn på samarbeidet på forskjellige nivåer. Det som skrives føles kanskje aldri helt bra nok, eller du ender med å ikke gi ghostwriteren nok informasjon og holde tilbake, eller du utsetter redigeringsrundene og kommer aldri i mål med å publisere noe fordi du er redd for å bli “avslørt”. 

Hvordan kan jeg håndtere negative tilbakemeldinger på at jeg samarbeider med en ghostwriter? 

Mytene rundt det å samarbeide med en ghostwriter, kan føre til at du får negative tilbakemeldinger på at du får denne typen hjelp til å skrive hvis du forteller om det. Det kan være at noen uttrykker at de synes du er lat, eller at tekstene dine ikke blir autentiske, og at det å få hjelp til å skrive, er juks. Da er det viktig å huske på at mange av de kjente og kjære forfatterne våre som har vært mest produktive, ofte har fått hjelp av ghostwritere til å produsere store mengder tekst, men også til å mestre forskjellige sjangre. Her på norsk jord kan nevnes at både Ragnar Hovland og Anne B. Ragde har ghostwritet bøker, og engelske tall tilsier at så mye som 40% av all litteratur er forfattet av ghostwritere. 

Misforståelse #1: "Ghostwriting er å jukse."

Dette er kanskje den mest utbredte misforståelsen og fordommen jeg har møtt på. Mange antar at ghostwriting innebærer å late som at man har skrevet noe en annen har skrevet, eller å ta æren for noe man ikke har gjort, men dette er langt fra sannheten. Ghostwriting handler om å samarbeide med en profesjonell skribent som hjelper deg med å formidle dine tanker og ideer på en måte som resonnerer med den du er, og å formidle det på en måte som treffer dine lesere. Det er med andre ord en profesjonell tjeneste for å uttrykke dine egne ideer, din egen ekspertise og kunnskap, sett med dine øyne. Det er ikke snakk om en form for plagiat.

Ghostwriteren fungerer som en forlengelse av deg. Det er fortsatt dine ideer som står i sentrum – ghostwriteren hjelper bare til med å organisere, strukturere og presentere dem på en måte som er klar og engasjerende.

Derfor er ghostwriting “stuerent”:

  1. Samarbeidsfokus: Ghostwriting er et samarbeid, ikke en overlevering av kreativ kontroll. Du gir retning og innhold, mens ghostwriteren gir strategi, struktur og form.
  2. Profesjonell assistanse: Å bruke en ghostwriter er som å ansette en designer eller rådgiver – du bidrar med din visjon, og de hjelper deg med å realisere den.
  3. Eierskap: Det er fortsatt du som eier ideene og budskapet. Ghostwriterens rolle er å forsterke stemmen din, ikke erstatte den.

Eksempel:
En leder som bruker en ghostwriter til å skrive en artikkel om selskapets visjon, har fortsatt fullt eierskap til ideene som presenteres. Ghostwriterens oppgave er å sikre at disse ideene kommuniseres på en klar og effektiv måte, slik at budskapet når ut til målgruppen på best mulig vis.

Misforståelse #2: "Ghostwriting betyr at jeg mister kontroll."

En annen vanlig bekymring er at samarbeidet med en ghostwriter innebærer å gi fra seg kontrollen over eget budskap. Men sannheten er at du alltid er i førersetet. Du har alltid siste ord og full kontroll over innholdet ghostwriteren skaper. Ghostwriting handler om å lytte til deg, forstå dine behov, og skape innhold som er i tråd med din visjon og stil.

Hvordan sikres at du er i kontroll?

  1. Tett samarbeid: En god ghostwriter tar seg tid til å lytte og stille spørsmål. Målene, budskapet og tonen i innholdet defineres gjennom tett samarbeid.
  2. Gjennomgang og tilbakemelding: Alle utkast sendes til deg for gjennomgang. Du kan lese, redigere og gi tilbakemeldinger til teksten reflekterer deg og dine ideer fullt ut.
  3. Din involveringsgrad: Du bestemmer hvor involvert du ønsker å være i prosessen. Vil du være aktiv i hver fase, eller ønsker du å overlate mer av arbeidet til ghostwriteren? Valget er ditt, og kommer an på hvor mye tid du har til rådighet, og hvor detaljorientert du er. Hvis målet er å spare tid, så er det viktig å slippe tøylene og bruke mest tid på en siste godkjenningsrunde. 

Eksempel:
Hvis du skal publisere en bloggpost skrevet av en ghostwriter, vil du få tid til å lese gjennom og gi  tilbakemeldinger. Kanskje du vil legge til noe, justere tonen eller fjerne noe som ikke passer? Uansett vil resultatet alltid være i tråd med det du ønsker å kommunisere.

Misforståelse #3: "Ghostwriting er bare for profilerte kjendiser."

Dette stemmer ikke. Ghostwriting er tilgjengelig for alle som ønsker hjelp til å skrive, være strategisk rundt innholdet sitt, eller styrke den personlige merkevaren sin. Tradisjonelt har ghostwriting blitt assosiert med bøker skrevet for kjendiser, politikere eller toppledere, og de fleste politikere bruker ghostwritere som taleskrivere for å få fram det politiske budskapet sitt på en effektiv måte. I den digitale virkeligheten vi lever i og med, er ghostwriting i økende grad en tjeneste som er relevant for mange flere – inkludert bedriftsledere, entreprenører, fagfolk og tankeledere som ønsker å bygge en sterkere merkevare og nå ut til kunder og lesere med et helhetlig og velformulert budskap. 

Ghostwriting handler ikke om berømmelse, men om effektiv kommunikasjon. Uansett om du er leder eller mellomleder et stort selskap eller driver en liten bedrift, kan ghostwriteren hjelpe deg med å nå dine mål på en måte som sparer deg tid og energi.

Realiteten er at ghostwriting er tilgjengelig og nyttig på alle nivåer.

Ved å forstå hva ghostwriting egentlig er, kan du åpne opp for nye muligheter til å uttrykke deg, og styrke din personlige merkevare og digitale kommunikasjon.